Eesti lühianimafilm „Kiievi tort” võitis Kiievi filmifestivalil parima Ukraina filmi auhinna
Eesti Joonisfilmi ja ukraina auhinnatud stsenarist-lavastaja Mõkõta Lõskovi koostöös valminud
lühianimatsioon „Kiievi tort” võitis kolmapäeva õhtul Kiievi rahvusvahelisel lühifilmide festivalil
(KISFF) parima Ukraina filmi auhinna.
KISFF-i rahvusliku võistlusprogrammi Grand Prix võitnud „Kiievi tort” (Kyiv Cake) on žürii
hinnangul meisterliku käega lavastatud lühianimatsioon.
„Žürii soovib rõhutada küpset, kuid samas mängulist ja sürrealistlikku filmistiili, mis koob
meisterlikult ühte sellised teemad nagu pärand, isadus, üleminekuaeg, perekond ja lahusolek ühes
põlvkondadeülese vaimse nihkega enne ja pärast täiemahulist sissetungi Ukrainasse. Režissööri
filmikeel kasutab piirkondlikke stereotüüpe ja jumalavallatust rääkimaks lugu igapäevasest
ülevusest, esindades kaasaegses animatsioonis värsket ja julget häält.”
Lõskovi sõnul tähendab see auhind talle väga palju, sest tegemist oli festivalil Ukraina esilinastuse
saanud filmiga. Suletud piiride tõttu ei ole tal võimalik reisida ja võtta osa filmifestivalidest mujal
Euroopas, mistõttu on suur toetusavaldus äärmiselt olulise kaaluga.
„Filmilavastajana on minu jaoks publiku reaktsioon seansi ajal äärmiselt oluline, eriti Ukraina
publiku oma, kuna minu film kasutab üksnes ukraina narratiivi, filmi süžee peegeldab tegelikkust
Ukrainas,” ütleb Lõskov, kelle filmi linastus festivalil sai otseselt tunda Venemaa õhurünnaku mõju.
„Muide, seansile oli raske pileteid saada, need müüdi välja linastuse päeval. Ühtäkki kõlas seansi
ajal õhuhäire ning publik pidi kinost lahkuma. Õhuhäire kestis umbes tunni, seejärel seanss jätkus
ning vaatajad said naasta oma kohtadele saalis,” räägib autor tegeliku elu ja loos puudutatava
reaalsuse ainulaadsest ja hirmutavast kokkupuutepunktist.
Veidi enam kui 22-minutiline „Kiievi tort” on mõnes mõttes tavatu koostöövorm. Eesti tootjafirma
algatatud ning Eesti Filmi Instituudi (EFI) ja Kultuurkapitali rahastatud film on omanäoline
toetusprojekt Venemaaga agressiooni vastu täiemahulist kaitsesõda pidavale Ukrainale. Film valmis
ainult veebiüleses suhtluses Dnipros elava režissööri ja stsenaristi Lõskovi, helilooja Anton
Baibakovi ja veel mitme ukrainlasega, kuid samas valmis täielikult Eestis – filmi peaanimaator on
Tarmo Vaarmets ja helikujundaja Horret Kuus.
Kuid mida üldse tähendab selles kontekstis Kiievi tort? „See toode on äärmiselt populaarne juba
nõuka ajast. Mõkõta tänuvideos (lingitud allpool) on selle tordi karp originaal, milliseid praegu
toodetakse. Moskva okupantide sissetung algas sellega, et Vene sõjavägi pani kinni kõik Kiievi
restoranid, et hakata tähistama oma kiiret loodetud Ukraina vallutamise võitu. Kiievi tordi söömine
on selle asja kokkusurutud moel edasi andmine,” ütles Lõskovi Eesti Joonisfilmiga kokku viinud ja
tema talenti toetav Olga Pärn. „Küll aga ei saanud nad seda Kiievi torti süüa, sest said vastu molu.”
Filmi produtsendi Kalev Tamme jutu järgi on filmi saamislugugi üsna omanäoline ning sai alguse
2021. aastal, kui Mõkõta tegi Tallinnas animafestivali ajal pika intervjuu Priit Pärnaga.
„Vestluste käigus saime teada, et Lõskov oli äsja lõpetanud lühianimatsiooni „Kohanna”, mis oli
maailma animafestivalidel osutunud äärmiselt menukaks. Lõskov rääkis ka oma järgmise projekti
ideest, mis oleks käsitlenud elu Ukrainas vanalt maailmalt uuele üleminekul,” räägib Tamm.
Just vahetult enne täiemahulise sõja algust võttis Lõskov Priit ja Olga Pärnaga uuesti ühendust
seoses ideega organiseerida Priit Pärna veebiülest loengut Ukrainas toimuval animafestivalil.
„Jutuajamisel selgus, et ta oli teinud algust oma uue animafilmiga ja päev enne sissetungi algust 24.
veebruaril, saatis ta mõlemad taotlused, loengu ja filmi kohta, Ukraina kultuurministeeriumisse.
Pärast 24. veebruari sai selgeks, et mõtted animafilmide tegemisest tuleb pikaks ajaks maha matta.
Animafilmide Ukraina-poolne rahastamine ei olnud sõja tõttu paraku võimalik,” märgib Tamm.
Produtsendi sõnul tutvus Eesti Joonisfilmi meeskond antud projektiga tööpealkirjaga „Linnupiim”
ning tekkis idee, et selle filmi võiks toota Joonisfilm.
„Ühelt poolt innustas meid võimalus kõrvuti kogu Eestiga anda oma panus Ukraina kultuuri, teisalt
oleks see olnud nagu teatud ajaloolise võla tasumine. Nimelt, kui üheksakümnendate aastate alguses
ei oleks Eesti animatsioon leidnud toetust Soomest, Islandilt ja Inglismaalt, ei oleks me võib-olla
suutnud ületada nn musta auku ühelt süsteemilt teisele üleminekul ning Eesti animatsioon ei oleks
see, mis ta on. Ehk ei oleks seda üldse olemas,” mõtiskleb Tamm.
Joonisfilm on püüdnud võimaluste raames panustada Ukraina aitamisse, näiteks sõjapõgenike pered
saavad tasuta vaadata ukrainakeelset täispikka joonisfilmi „Leiutajateküla Lotte” nii Eestis kui
Ühendkuningriigis.
Lisaks on Priit Pärn viimasel aastal pidanud veebiüleselt Dnipro kunstikolledžis noori animaatoreid
juhendavale Lõskovile personaalse loengusarja sellest, kuidas õpetada animatsiooni.
Filmi lühisünopsis: „Ukraina peres sünnib laps. Vanematel on raskusi igapäevase toimetulekuga.
Kui neile tundub, et olukord ei saa enam halvemaks minna, tabab ühiskonda uus saatuse löök.”
Tamme sõnul kõnetab filmi tugev sotsiaalne sõnum kindlasti ka Eesti vaatajat.
„„Kiievi tordi” teema on inimlik ja puudutab valupunkte, mis on ühised nii Ukrainas kui Eestis ja
üldse kõikjal, kus olukord on majanduslikult nii nukker, et suur hulk inimesi on sunnitud
hakkamasaamiseks välismaale võõrtööliseks minema. Valdavalt on tegemist meestega, pereisadega.
Kuidas aga sellistes poolikutes peredes lapsed kasvavad, see ongi filmi peamine teema,” seisis EFI
arendustoetuse vooru komisjoni hinnangus.
KISFF-i (Київський міжнародний фестиваль короткометражних фільмів) rahvuslikus
võistlusprogrammis oli kaheksa filmi, nii mängu- kui animafilmi. Festivali sõnul on ainuüksi nende
jätkuv toimimine sõja tingimustes omaette ime. Rahvusliku võistlusprogrammi žüriisse kuulusid
Florian Fernandez (Prantsusmaa), Adelina Borets (Ukraina) ja Žulijens Nuhums Kulibali (Läti).
„Kiievi tort” jõuab Eesti vaatajateni loodetavasti veel sel sügisel.